5 Sfaturi pentru Scriitori date de Ray Bradbury

0
45

Ray Bradbury: Sfaturi pentru scriitori

Un autor prolific care a scris din adolescenta pana in ultimele saptamani din viata lui, Ray Bradbury (1920-2012) a fost unul dintre cei mai celebri scriitori ai vremii noastre. Ficțiunea lui a inclus sute de povești scurte și aproape cincizeci de cărți.

Este greu să cred că într-o singură viață am scris atât de multe povestiri“, a scris Brabury în introducerea lui Bradbury Stories, care a adunat 100 de povești. “Dar, pe de altă parte, mă întreb adesea ce fac ceilalți scriitori cu timpul lor“.

De-a lungul carierei sale de 70 de ani ca scriitor, Bradbury și-a împărtășit adesea gândurile asupra procesului creativ. Iată câteva dintre punctele pe care scriitorii le pot învăța de la Ray Bradbury:

SFATURI PENTRU SCRIITORI

1. Scrie o mulțime de povești scurte.

La un simpozion al scriitorului din 2001, Bradbury i-a încurajat pe începători și chiar pe scriitorii intermediari să gândească puțin: Dacă te lupți cu romanul ăsta, pune-l la o parte și scrie niște povești scurte. Timp de 52 de săptămâni.

Problema cu romanele este că ați putea petrece un an întreg, scriind unul și s-ar putea să nu fie bine, pentru că nu ați învățat să scrieți încă“, a spus el publicului. Pe de altă parte, spune el, dacă scrieți o scurtă poveste pe săptămână, “nu contează calitatea pentru a începe, dar măcar practicați. Și la sfârșitul anului aveți 52 scurte povestiri și vă provoc să scrieți 52 de rele.”

Bradbury a remarcat că există un motiv psihologic pentru a participa la “formare” în scrierea unor povestiri scurte: La sfârșitul fiecărei săptămâni scriitorul va avea un sentiment de realizare, deoarece, după cum spune el, “ați făcut ceva”.

Într-un articol al său, el a explicat că avea doar 15 ani când a început să trimită scurte povestiri revistelor profesionale – ceea ce a dus la o colecție crescândă de scrisori de respingere.

Cu toate acestea, el a refuzat să renunțe, ceea ce a dus la “o mie de povestiri îngrozitoare, care au fost respinse“.

Câțiva ani mai târziu a început să-și publice ficțiunea. “Dar, chiar și astăzi“, a adăugat Bradbury, “ultimele mele cărți de povesti scurte conțin cel puțin șapte povești care au fost respinse de fiecare revistă din Statele Unite și, de asemenea, în Suedia!” (Ghidul lui Snoopy pentru viața de scriitor)

2. Scrie cu pasiune.

În articolul său “Bucuria de a scrie”, Bradbury a explicat valoarea scrisului despre lucrurile care contează pentru tine – nu ceea ce credeți că va fi comercial sau ceea ce credeți că va impresiona criticii.

Dacă scrii fără zâmbet, fără gust, fără iubire, fără distracție, ești doar o jumătate de scriitor …. Fără o astfel de atitudine, un scriitor aspirant ar fi putut să manance mai bine piersici decat sa scrie, Dumnezeu știe că ar fi mai bine pentru sănătatea lui.” (“Bucuria de a scrie “, reprodusă în Zen în arta scrisului)

3. Citeste mult.

Citeste!. Într-o discuție din 2001, Bradbury a recomandat, printre altele, scurte povestiri de Roald Dahl, Edith Wharton, John Cheever, Eudora Welty, Richard Matheson și Edgar Allan Poe. El a recomandat, de asemenea, scriitorilor din public “să-ți umpli capul” în fiecare seară cu poezie clasică (poezia modernă este “crap”), precum și eseuri din diverse domenii precum zoologia, biologia și filosofia.

“Umple-ți capul în fiecare seară cu cat mai multe lucruri diferite din diverse domenii”, a spus el. “Metoda funcționează astfel: În fiecare noapte, pentru o mie de nopți, citiți o scurtă poveste, citiți o poezie și citiți un eseu. “La sfârșitul celor o mie de nopți”, a concluzionat el, “veți fi plini de idei și metafore, precum și de percepțiile voastre despre viață”.

4. Fii tu insuti.

Într-un articol despre cum se scriu povestiri de groază, fantezie și ficțiune științifică, Bradbury împărtășește provocările de a ieși din umbra influențelor tale. În calitate de băiat, el a devorat ficțiunea scrisa de către alții ca H.G Wells, Charles Dickens, Edgar Allan Poe și Edgar Rice Burroughs.

Când a început să-și scrie propria ficțiune ca adolescent, încercările timpurii ale lui Bradbury au imitat stilurile și povestile eroilor săi literari.

Am scris cel puțin o mie de cuvinte pe zi în fiecare zi, de la vârsta de doisprezece ani“, a scris el. “De ani de zile Poe se uita peste un umăr, în timp ce Wells, Burroughs, și aproape fiecare scriitor din Povestirile uimitoare și ciudate, se uită peste celălalt“.

Într-un documentar din 1963, Povestea unui scriitor, el a împărtășit:

Spun tinerilor scriitori: Nu poți fi niciodată James Joyce. Nu poți fi niciodată Mickey Spillane. Nu poți fi decat tu. Nu trebuie să fii cel mai mare, dar trebuie să fii tu.

Abia după ce Bradbury a început să sape adânc în sine, el și-a găsit drumul prin “zonele minate” ale imitație. “În cele din urmă mi-am dat seama că, dacă vrei să pasesti pe o mină activa, atunci fă-o pe ale tale

5. Scrie pentru motivele corecte.

Banii sunt drăguți. Faima este drăguță. Dar, avertizează Bradbury, este distructiv să permiteți acestora, să devină scopul scrisului vostru. “Ambele sunt o formă de minciună“, a scris el în “Zen în Arta scrisului”. “Vrei faima și averea, da, dar numai ca recompense pentru muncă, cu adevărat bine făcuta.”

 

ABONARE

Doresti sa primesti direct in inbox ultimele articole postate, fara sa mai pierzi timp ca sa le cauti? Aboneaza-te la Newsletter! Carti, noutati editoriale, sfaturi pentru cititori si scriitori, promotii limitate… toate sunt menite sa iti infrumuseteze viata.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.